נהיגה בזמן פסילה, הנה אחת מהעבירות הנפוצות ביותר בכבישי ארצנו,
וכפועל יוצא בין לקוחות משרדי, רובם של הנאשמים בעבירה חמורה זו,
אינם מבינים את המשמעות המיוחדת שיש לעבירה זו.
שהרי ניתן לומר, שאם לא נלווית אליה עבירת תנועה חמורה,
מהי החומרה הרבה של העבירה?
אך זו בדיוק העבירה, הנהיגה בזמן שאסור לו לנהג לנהוג.
וליתר דגש, לאחר שנמסר לו שאסור לו לנהוג.
זכרו שעורך דין תעבורה מנוסה הבקי בתחום של נהיגה בזמן פסילה,
יודע כיצד למקסם את הסיכויים על מנת להגיע לתוצאה המשפטית הכי טוב עבורכם.
הגדרות נהיגה בזמן פסילה:
על פי תקנה 67 לתקנות התעבורה, נהיגה בזמן פסילה מוגדרת כך:
"מי שהודע לו שנפסל מקבל או מהחזיק רישיון נהיגה,
וכל עוד הפסילה בתקפה הוא נוהג ברכב שנהיגתו אסורה בלי רישיון לפי פקודה זו.
או מי שנוהג בניגוד לתנאים שנוספו ברישיונו כל עוד הם בתקפם.
או מי שהודע לו כי נפסל מהחזיק ברישיון רכב וכל עוד הפסילה בתקפה הוא משתמש באותו רכב או מרשה להשתמש בו.
או מי שנהג או הרשה לאחר לנהוג ברכב בניגוד להודעת איסור שימוש או צו איסור שימוש"
שימו לב, ההגדרה מאוד רחבה וכוללת לא רק את הנהג שבפועל נהג ברכב.
יתרה מזו, חשוב לזכור שאת המודעות לנהיגה בפסילה, ניתן להוכיח ב3 דרכים עיקריות,
אם נכח הנהג במשפט או בשימוע שבו הוטלה עליו הפסילה.
או אם הנהג הפקיד את רישיון הנהיגה במשרד הרישוי, משטרה או בית המשפט ובכל זאת נהג.
או, וזה מעניין, כאשר נשלחה לנהג הודעה בדואר רשום על הפסילה,
גם אם בפועל לא קיבלה, בית המשפט יוכל לקבל זאת כמודעות לפסילת רישיון הנהיגה,
אם לא הוכח אחרת.
נהיגה בזמן פסילה – כיצד בתי המשפט מתייחסים לכך:
בתי המשפט רואים את עבירת נהיגה בפסילה, כמשקפת התייחסות של זלזול מוחלט בהוראות החוק וצווי בית המשפט, תוך רמיסתם ברגל גסה.
ברע"פ 6115/06, – מדינת ישראל נ' מוראד אבו –לבן, נפסק כי:
"נדמה כי אין צורך להרחיב אודות החומרה הכרוכה בנהיגה בזמן פסילה.
בביצוע מעשה כזה מסכן הנהג, שכבר הוכיח בעבר כי חוקי התעבורה אינם נר לרגליו,
את שלום הציבור- נהגים והולכי רגל כאחד;
הוא מוכיח כי לא ניתן להרחיק אותו נהג מהכביש כל עוד הדבר תלוי ברצונו הטוב…
על כן נקבע בסעיף 67 לפקודת התעבורה", כי "מי שהודע לו שנפסל מלקבל או מלהחזיק רישיון נהיגה וכל עוד הפסילה בתקפה הוא נוהג ברכב שנהיגתו אסורה בלי רישיון לפי פקודה זו… דינו – מאסר שלוש שנים".
ברם, בית המשפט זה חזר והדגיש – ולא רק בעבירות מן הסוג בהן חטא המבקש – כי מלאכת הענישה הינה אינדיבידואלית… הנזק שמסר עלול להמיט על נאשם שהורשע בגין נהיגה בזמן פסילת רישיון, וברגיל מנהל אורח חיים נורמטיבי – הוא אמנם שיקול רלוונטי וחשוב לעניין העונש אולם, זהו אינו השיקול המרכזי וודאי שאינו היחיד.
שיקולים נוספים הבאים בחשבון הם הרצון להתמודד עם התופעה של נהיגה בזמן פסילה, שעל חומרתה הרבה כבר עמדתי, והצורך לשגר מסר ענשי חד וברור כדי להרתיע את ציבור הנהגים…".
במצב זה, אין ספק שמדובר באחת העבירות החמורות,
שכן הנזק שנגרם בעצם הנהיגה בזמן פסילה, הוא עצם הפגיעה בשלטון החוק.
מערכת הענישה בדיני התעבורה מתבססת ברובה על וולונטריות,
השופט משית את הפסילה והנאשם מבצע הפקדת רישיון, או תחליף רישיון מציית,
הוא לא נוהג בתקופת הפסילה.
כאשר חייבים להודות שלמערכת המשפט וגם לא מערכת האכיפה אין אפשרות לעקוב אחרי כל נהג ונהג.
ולכן אם נתפס נהג, עליו לשלם את מחיר הזלזול בחוק ובמערכות המשפט והאכיפה במדינה.
נהיגה בזמן פסילה דוגמה לטיעוני הגנה ושיקולי ענישה:
לא הכל שחור בנהיגה בזמן פסילה ולעיתים אף הזיכוי אפשרי,
וחשוב מאוד לדעת זאת, נכון הדבר תלוי בנסיבות המקרה.
אך לא כל כתב אישום של נהיגה בזמן פסילה אכן מוכיח שהוא ראוי לשמו כאמור על פי החוק והפסיקה.
דוגמה ראשונה, הפסילה שלא הייתה
תיק שנוהל בבית המשפט לתעבורה בחיפה, ומעשה שהיה כך היה,
נהג קיבל הודעה שהנו פסול מלנהוג, הגיע למשרד הרישוי וביצע הפקדת רישיון נהיגה – עד כאן הכל טוב ויפה.
יצא האזרח ממשרד הרישוי ונכנס לרכבו ונהג….ולרוע מזלו נתפס על ידי שוטר חרוץ שגילה שהוא פסול … וכתב אישום על נהיגה בזמן פסילה הוגש.
ובית המשפט זיכה את הנאשם בקובעו כי יש שוני בין פסילה על ידי משרד הרישוי,
לבין פסילה על ידי בית משפט או קצין משטרה,
בעוד שלגבי האחרונים ישנן הוראות מפורשות בפקודה כי הפסילה תחל ביום מתן ההחלטה – אלא אם כן נקבע אחרת.
הרי שלגבי פסילת רישוי לא נקבע כך בחקיקת המשנה ולפי חוק הפרשנות ניתן לפרש כי תחל למחרת היום – ולבטח אם לא נמסר לנהג אחרת.
כיוון שכך לא נהג הנאשם בפסילה כי זו לא נכנסה לתוקפה –
התוצאה זיכוי מעבירת נהיגה בזמן פסילה.
דוגמה שניה, התחשבות בציות לשוטר להקלה בעונש
תיק שהגיע לבית המשפט מחוזי מרכז, אבל לטעמי התחיל בחוסר הבנה,
נהג נפסל, הפקיד את רישיון נהיגתו ובמהלך תקופת הפסילה אותה ריצה בפועל, העסיק נהג.
התברר במשפט, כי אותו נהג שאינו הנאשם, החנה את המשאית במקום שכנראה הפריע לתנועה,
עזב זמנית את המקום.
שוטר שעבר במקום ביקש מהנאשם להזיז את המשאית והנאשם ציית להוראות השוטר והזיזה למרחק קצר ביותר – וכגמול למעשיו קיבל כתב אישום על נהיגה בזמן פסילה … .
בית המשפט לתעבורה לא חסך שיבטו ממנו ושלח אותו למאסר בפועל,
וכיבדו גם בפסילה ממושכת.
אולם בית המשפט המחוזי, קבע כי אין לו ספק, כי אלמלא הייתה המשאית מהווה הפרעה לתנועה הזורמת,
ואלמלא הימצאותם של השוטרים במקום באותה עת ממש,
לא הייתה נסיעה קצרה זו מתבצעת.
ולעובדה זו יש משקל במסגרת גזר הדין.
ולכן הקל בית המשפט בעונשו של הנהג, וביטל את עונש המאסר והפסילה בפועל תוך הארכת המאסרים והפסילות על תנאי שנזקפו לחובתו.
אולם, לסיום קבע בית המשפט שהוא רואה מקרה זה כמקרה חריג, שונה, יחיד ומיוחד בנסיבותיו,
ואין ללמוד ממנו במקרים אחרים, ובל יסבור משהו,
כי יש בפסק דין זה לגיטימציה לבצע נהיגה למי שנמצא מרצה עונש פסילה בפועל.
נהיגה בזמן פסילה – ביטוח ותאונה
חשוב לציין כי חברות הביטוח לא נוטות לשלם אגורה שחוקה במקרה של תאונת דרכים במקרה ויתברר כי הנהג נהג בזמן פסילה.
נהיגה בזמן פסילה – מה עוד חשוב לזכור על מנת להימנע ממנה
במקרים בהם הושתה על הנהג פסילה מלנהוג ורישיון הנהיגה איננו קיים,
או איננו בתוקף או אבד, על הנהג לבצע הליך שנקרא הפקדת תחליף רישיון נהיגה,
עליו להצטייד בטופס מצב רישיון נהיגה ממשרד הרישוי.
ולהגיש את הטופס, בצירוף תצהיר מפורט, להפקדה במזכירות בית המשפט,
על מנת שתקופת הפסילה תחיל להימנות, אחרת הוא נותר פסול ונהיגתו אסורה.
פסול אך הימים לא נמנים והפסילה קצרה או ארוכה לא תתחיל וכמובן לא תסתיים.
חשוב לשים לב שפסילת הרישיון נספרת רק מיום הפקדת הרישיון במזכירות בית המשפט,
ולא מיום מתן פסק הדין.
במידה והנהג איננו ממהר לפעול במסגרת החלטת בית המשפט, כאמור מעל,
מתעכבת ספירת תקופת פסילתו, אך הוא איננו רשאי לנהוג.
סיכום – נהיגה בזמן פסילה
בכל מקרה של קבלת כתב אישום בגין נהיגה בזמן פסילה,
יש צורך דחוף להתייעץ עם עורך דין המומחה לתחום התעבורה.
מניסיוני התייצבות למשפט בגין נהיגה בזמן פסילה,
עם עורך דין למשפט וכמובן למשא ומתן מול התביעה,
תשפר את הסיכוי לצמצם את הפגיעה ברישיון הנהיגה או אפילו במניעת מעצר או מאסר וזה מה שחשוב.
מאת: עו"ד אלי אנושי עורך דין תעבורה – שופט תעבורה בדימוס, מחבר הספר: גזר דין – מפתח ענישה בעבירות התעבורה.
להתייעצות בדיני תעבורה צלצל מיד: 050-5738228.
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי;
כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו/או מקיף ו/או עדכני,
אין בו טענה לייצוג הנאשם והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.