האמת שאין בכך כל חדש, בהרצאתי בפני השופטים בשבוע שעבר, בעניין חידושי פסיקה בשכרות הסברתי כי בית המשפט המחוזי בתל אביב, אישר פסק דין שהרשיע נהג  שנהג נהיגה בשכרות על אופניים חשמליות בנתיבי איילון ודחה את כל טענות ההגנה בנושא. כולל הטענה שעולה כל פעם מחדש, שאין צורך ברישיון נהיגה על אופניים חשמליות.
אין לכך כל קשר, שכן הוא לא הורשע בנהיגה ללא רישיון – אלא על נהיגה בשכרות על אופניים חשמליות. דבר האסור על כל נוהג רכב, והגדרת רכב כוללת אופניים. אז שלא תגידו שלא הוזהרתם.

נהיגה בשכרות על אופניים ואופניים חשמליות חוקים ותקנות

האופניים החשמליות נכנסו לחיינו בסערה לפני מספר שנים ונראה שהמדינה עדיין לא יודעת להתמודד עם הנושא הזה. נהגי האופניים נוסעים הן על הכבישים והן על המדרכות, ולעיתים עושים זאת באי זהירות משוועת, למורת רוחם של הרבה מאוד אנשים. עם זאת, עדיין יש מספר הגבלות על אותם נהגים, שלא כולם יודעים, כמו האיסור לנסוע עליהם בשכרות.

נהיגה בשכרות היא אחת הסכנות הגדולות שיש על הכביש. אנשים אשר שותים ונוהגים מסכנים את עצמם ואת הסובבים אותם, ויש לא מעט דוגמאות על חיים שנגדעו והשתנו בגלל נהיגה בשכרות על הכביש. ובכן, גם נהיגה בשכרות על אופניים חשמליות היא נגד החוק, למרות המעמד הלא מוסדר של הכלי. הסיבה היא שגם אופניים, חשמליות או לא, מוגדרות ככלי רכב על פי חוק, ועל הרוכבים לציית לכל חוקי התנועה, כולל רמזורים, שילוט וכמובן איסור על נהיגה בשכרות. נהיגה בשכרות על אופניים מסכנת את הסביבה, הן על הכביש והן על המדרכה ועל הרשויות לבצע אכיפה ולהעניש בצורה ראויה על מנת להעלים את התופעה.

חוק אופניים חשמליים 2019

במשרד התחבורה הבינו את הסכנות בכל הנושא של אופניים חשמליות נהיגה בשכרות ויצרו את חוק אופניים חשמליים 2019 שכולל תקנות חדשות שבבסיסן קורס ייעודי לרוכבים, קביעת גיל 16 כגיל מינימום והחרמת האופניים לעוברים על החוק. עם זאת, הבחירות והסחבת שבכנסת גרמו לכך שהתקנות אמורות להיכנס לתוקפן רק בחודש יוני השנה, ולא במועד המקורי שהיה בחודש ינואר האחרון. קשה לדעת אם אכן החקיקה תיכנס לתוקף בחודשים הקרובים, אך רק ניתן לקוות שהאכיפה והענישה יהיו מספיק יעילות על מנת למנוע מאותם אנשים לעבור על החוק.

לשים את הדגש

הנושא של אלכוהול ונהיגה תחת השפעה הוא נושא חשוב, עליו מקבלים חינוך עוד בגילאי תיכון. עם הגעת האופניים החשמליות ארצה, הנושא הפך לעוד יותר חשוב, כי כיום יש יותר נוכחות צעירה על הכביש, וגיל שתיית האלכוהול גם הוא הולך ויורד. החוק המאפשר להוריד מהכביש אנשים שנוהגים על אופניים חשמליות בעודם שיכורים הוא חוק חשוב, אם כי הוא יוצר פתרון רק לחלק קטן מהבעיה. המטרה של כולנו צריכה להיות קידום החוקים החדשים, הוספת חוקים נוספים עד למצב בו ברור לכולם למי מותר לנהוג על אופניים חשמליים ומתי, בדיוק כמו רכב פרטי, אופנוע ואפילו רכבים כבדים.

הסנקציות על רוכבים שעוברים על החוק כוללים את החרמת האופניים ובחוקים החדשים, אף דחייה של רישיון הנהיגה בחצי שנה. נותר רק לראות עד כמה החוקים הללו מרתיעים את הציבור הצעיר, שחלקו מאוד אוהב לשלב נהיגה ואלכוהול. ניתן רק לקוות שבמשרד התחבורה, שקיבל לא מכבר דו"ח מבקר מדינה מאוד בעייתי, יבינו את גודל הצרה ויהדקו את נושא החקיקה בצורה ברורה יותר.

בעיות התחבורה של ישראל הם חלק מהבעיה והם מדרבנים אנשים לזנוח את האוטובוסים והרכבות ולהתנייד עם אופניים חשמליים. בגדול, מדובר בטרנד חיובי, אך הוא יהיה כזה רק אם אותם נהגים יהיו אנשים שיודעים להתמודד עם הכלי, לנהוג לפי חוקי התנועה, וכמובן, לא לנהוג תחת השפעה אלכוהול. הפריחה של אופניים חשמליות היא אינה מקרית, מדובר בכלי תחבורה נוח, זול וקל לתפעול, אך נראה שיש כאלו שמנצלים את החופש שניתן להם לרעה, ויש לבצע מספר פעולות מידיות כדי למנוע את האסון הבא.

 רכב שיכור על אופניים חשמליים – ורישיונו נשלל

תושב גבעת שמואל בן 42 נעצר, ובבדיקת ינשוף שגרתית נמצא בגופו אלכוהול ברמה של פי 5 מהמותר בחוק. רשיונו נפסל ל-30 יום. 

מסתבר שגם על גבי אופניים אפשר להתפס:

רוכב אופניים חשמליים נעצר כאשר הוא שיכור כלוט ובגופו כמות אלכוהול אשר הדהימה אפילו את השוטרים המנוסים. רישיונו של הנהג נשלל באופן מיידי על ידי המשטרה. תקרית זו התרחשה אתמול (יום ג') בגבעת שמואל. במסגרת פעילות אכיפה מוגברת בתחום של אופניים חשמליים, ערכו שוטרי התנועה בדיקת שכרות באמצע היום, ובה נמצאו בגופו של רוכב האופניים  כ-1,025 מיקרוגרם אלכוהול לליטר, כמות אשר גבוהה כמעט פי 5 מהכמות המותרת בחוק (240 מיקרוגרם לליטר).

הרוכב, תושב גבעת שמואל בן 43, נלקח מיד לשימוע במרחב דן (משרד התנועה) ורישיונו נפסל ל-30 יום עקב נהיגה בשכרות על אופניים חשמליות.  כתוצאה מכמות האלכוהול המוגזמת, המשטרה פעלה כאן ביעילות מירבית ולכן תוך שבוע וחצי הוא יזומן לבית משפט לתעבורה לשיפוט מהיר. מכיוון שעדיין לא נחקק חוק המאפשר לשוטרים להחרים אופניים חשמליים, לא ניתן היה להחרים את האופניים של הרוכב.

לאחר מעצרו על ידי השוטרים, הרוכב התוודה כי שתה בקבוק וודקה שלם לפני שהחל בנסיעה. כמו כן טען הרוכב כי לא ידע שרכיבה על אופניים חשמליים דינה כנסיעה ברכב ממונע. "לא ידעתי שאסור לרכב שיכור על אופניים", אמר לשוטרים.

כמו כן הבוקר התברר כי רוכב האופניים, כבר הספיק להחזיר אותם לחנות ולהזדכות עליהם.

משטרת ישראל מבקשת להבהיר כי "רכיבה על אופניים חשמליות כמוה כרכיבה על כל כלי תעבורה אחר".

אין זו הפעם הראשונה שבה נשללים רישיונות של רוכבי אופניים שנתפסים תחת השפעת אלכוהול. מקרים דומים אירעו באשקלון בסוף 2015, וביפו במאי האחרון. בשני המקרים  עורכי דין הצליחו לשכנע את בתי המשפט ואישרו לרוכבים לחזור ולנהוג.

בחודש שעבר אישרה ועדת הכלכלה לקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק לפיה יתאפשר לפקחי הרשויות המקומיות לאכוף נהיגה בשכרות על אופניים חשמליות וקורקינטים. לפיכך, בקרוב יוכלו פקחי עירייה להטיל קנסות על רוכבי אופניים חשמליים באם ידברו בטלפון הסלולרי או יסעו על המדרכה.

למידע נוסף אודות החוקים החדשים בנושא: לחצו על הלינק הבא : חוק אופניים חשמליים

למידע כללי לחצו על הלינק הבא: אופניים חשמליות

נהיגה בשכרות על אופניים חשמליות