אם הייתם מעורבים בתאונה, אין זה משנה אם פגעתם או נפגעתם והחוק בנושא ברור:
עליכם לעצור בצד, להגיש סיוע לנפגעים וגם למסור את פרטיכם המלאים למעורבים.
מה אומר החוק לגבי סיטואציה של אי מסירת פרטים בתאונה?
האם תוכלו להימנע ממסירת פרטים לנהג משתולל ואלים כלפיכם?
ומה דינם של הפרטים הללו בתאונת פח פשוטה?
עורך הדין אלי אנושי מסביר:
לפני הכל: מה עושים בתאונת דרכים?
כל נהג שהיה מעורב בתאונת דרכים מחויב למספר פעולות חשובות, בראשן עצירה במקום, יציאה מהרכב, הגשת סיוע לנפגעים אם קיימים ולהזעיק למקום את כוחות ההצלה.
אולם ישנה דרישה חשובה נוספת והיא מסירת כל פרטיכם האישיים לנהגים המעורבים, לנפגעים או למשטרה אם הגיעה למקום.
חובת מסירת הפרטים הינה הלכה כללית ומחייבת, שלא ניתן להימנע ממנה גם אם אתם חוששים שתוטל עליכם האחריות לאירוע או שאתם סבורים כי אינכם אשמים ולכן רשאים להיכנס לרכב ולהמשיך בנסיעתכם.
לא נתתם את פרטיכם מכל סיבה שהיא?
אתם עלולים למצוא את עצמכם נאשמים בגין אי מסירת פרטים בתאונה, שצפויה להטיל עליכם עונש חמור.
אילו פרטים עליכם למסור?
חובת ההזדהות האישית של כל נהג שהיה מעורב באירוע תאונת דרכים תכלול את שמו וכתובתו המלאים.
אם מדובר ברכב בבעלות של אדם אחר, יש למסור גם את שמו וכתובתו.
בנוסף עליכם לתת את מספר רישיון הנהיגה, מספר הרכב ולהציג רישיון נהיגה או כל תעודה מזהה המאפשרת למעורבים לתעד את הפרטים שלכם ולאמת אותם.
מעבר לכך חשוב שתמסרו במקום גם את תעודת הביטוח.
חובת מסירת הפרטים חלה גם על מקרים של פגיעה ברכב חונה או ברכוש פרטי.
במקרה של פגיעה עליכם להותיר את כל הפרטים במקום גלוי ובולט לעין וכן לגשת לתחנת המשטרה ולדווח על התאונה בתוך 24 שעות, כל עוד לא נכחו שוטרים במקום התאונה.
חשוב לציין שבתי המשפט לתעבורה קובעים כי כל נהג מוכרח ליזום מטעמו הצעה למסירת פרטים, כתנאי לעמידה בדרישות החוק המלאות ובכך להימנע מאישום בגין אי מסירת פרטים בתאונה.
יוזמה שכזו איננה רואה באיש כמי שמחזיק באשמה לתאונה או באחריות לגרימתה ולתוצאותיה.
לעומת זאת, אדם שיסרב להזדהות עלול להיחשב דווקא כמי שיש לו מה להסתיר, כך שהחשד כלפיו יעלה כפליים.
חומרת הענישה על אי מסירת פרטים בתאונה
כל אדם שיבחר שלא להזדהות ולמסור את פרטיו מכל סיבה שהיא, צפוי לענישה מחמירה.
ענישה זו עשויה להביא לפסילת רישיון ממושכת, קנס כספי גבוה, פסילה מותנית ועונשים נוספים בהתאם לנסיבות העבירה המדויקות.
כיצד לנהוג כאשר נהג מעורב מסרב למסור לכם את פרטיו?
בישראל אנו נתקלים לא פעם בחוצפה טיפוסית, לפיה נהגים שפגעו או שהיו מעורבים בתאונה אינם יוצאים אפילו מרכבם אלא ממשיכים בנסיעה.
במקרים אחרים, התנהגות אגרסיבית ובלתי סובלנית בין הנהגים המעורבים מביאה לוויכוחים ואף לתגרות קשות שאינן כוללות הותרה של פרטים משני הצדדים.
הנהג האחר מסרב להזדהות בפניכם או להכיר בחובתו למסור לכם את פרטיו, מה שעשוי להביא למצב הדדי של אי מסירת פרטים בתאונה.
במקרים מהסוג הזה חשוב להבהיר כי אין נסיבות שבגינן תוכלו לוותר על מסירת הפרטים, גם אם קרה שהנהג המעורב התנהל בחוסר כבוד, נימוס או סובלנות כלפיכם.
יחד עם זאת, ישנן פסיקות מבתי המשפט לתעבורה שמציינת כי בהחלט אפשר להבין לליבם של נהגים שנתקלו בתגובה אטומה וארסית, כך שיש מקום להפחתה בעונש.
נקודה נוספת וחשובה לעניין היא החובה להזדהות לא רק בתאונות דרכים, אלא גם לפי דרישת שוטרי תעבורה ואף משתמשים אחרים בדרך.
פקודת התעבורה מחייבת כל נהג למסור את פרטיו לכל אדם שדורש זאת במקרה של ביצוע עבירה.
האם יש הבדל בין אי מסירת פרטים בתאונה להפקרה?
עבירת אי מסירת פרטים בתאונה (סעיף 145 לתקנות התעבורה) מהווה עבירה שונה מעבירת הפקרה, המכונה גם "פגע וברח" (סעיף 64א' לתקנות התעבורה).
עבירת ההפקרה חמורה יותר משמעותית, שכן היא מהווה מצב של בריחה מזירת התאונה ללא מסירת פרטים ואף גרוע מכך – ללא הגשת כל עזרה לנפגעים.
אי מסירת פרטים לעומת זאת, מהווה מצב של עצירה בזירת התאונה, אך שבמסגרתה חל סירוב להזדהות בפני המעורבים או השוטרים במקום.
ייעוץ עם עורך דין במקרה של אי השארת פרטים
אילן יצא מחניה סמוכה למקום עבודתו ופגע ברכב שהגיע בנסיעה איטית משמאלו. שני המעורבים הבינו מיד כי אילן הוא האשם בתאונה, אלא שבשל וויכוח צעקני בין השניים, חלה אי מסירת פרטים בתאונה באופן הדדי.
הנהג המעורב טען בבית המשפט כי עקב סירובו של אילן למסור את פרטיו, סירב למסור בחזרה את שלו וכי על אילן היה ליזום לפניו את מתן הפרטים, בשל אשמתו בתאונה.
אילן מצידו טען כי ביקש מעובר אורח לחייג עבורו למשטרה, שם נאמר לו כי עליו להחליף פרטים ולהגיע לתחנה ושהוא איננו מוכרח להישאר לאחר מכן במקום.
לכן בשל כך עזב את מקום התאונה והגיע למחרת בבוקר לתחנת המשטרה.
בייצוג עצמי טען כי הופלה לרעה עקב בחירתה של המשטרה שלא להעמיד לדין גם את הנהג המעורב.
טענה זו נדחתה ועל אילן הוטל עונש של 6 חודשי פסילה, פסילה על תנאי לשלושה חודשים למשך שלוש שנים וקנס בסך 2,500 ₪.
לו היה מתייעץ עם עורך דין תעבורה ומקבל את ייצוגו, עונשו בוודאי היה מצטמצם משמעותית.
ייצוג עצמי איננו מהלך מומלץ בדיני תעבורה כלל ועיקר, שכן הוא נובע ברוב המקרים מהבנה סובייקטיבית של המקרה ואיננו שואב אסטרטגיה משפטית מתאימה מהחוק ומהפסיקה הרחבה בנושא.
לאור זאת מומלץ להיפגש להתייעצות עם עורך דין תאונות דרכים, שיוכל ללוות את התיק באופן מקצועי ויסודי.
לתיאום פגישת ייעוץ והכוונה ללא התחייבות עם עורך הדין ושופט התעבורה בדימוס אלי אנושי, פנו אלינו כבר עכשיו ונשמח לסייע.
אין בתוכן דלעיל משום חוות דעת או ייעוץ משפטי ואינו מהווה תחליף לפגישת ייעוץ.
השמעת המאמר לכבדי ראייה: