עסקת טיעון במשפט תעבורה היא הסדר מוסכם אליו מגיעים הנאשם ורשויות התביעה.
הסכם זה קובע כי התביעה תפחית מייחוס העבירה האמורה בכפוף להודאתו של הנאשם בעובדות כתב האישום המתוקן וזאת על מנת להקל בענישה הצפויה לו.
מהי עסקת טיעון וכיצד היא מתבצעת במשפט תעבורה?
עסקת טיעון (נקראת גם: הסדר טיעון) היא פרקטיקה נהוגה בדין הפלילי ובדיני התעבורה בפרט, בה משתמשים הצדדים לצורך הידברות והסכמה לגבי תיקים בעלי נסיבות ייחודיות.
עסקאות אלה מאופיינות ביתרונות רבים כמו חיסכון בזמן שיפוטי וקיצור הליכי משפט יקרים – דבר שהפך אותן מקובלות יותר ויותר במערכת המשפט, עם התערבות מינימלית בהחלטותיהן.
ראוי לציין כי דיני התעבורה נכללים בסדר הדין הפלילי ועל כן כל עסקת טיעון במשפט תעבורה היא רק אחת מהתחנות האפשריות שבתהליך המלא.
תחנה זו מאופיינת לא פעם באינטרסים מנוגדים, למשל כאשר התביעה מעוניינת לנהל משפט מקיף וממצה כלפי הנאשם, בעוד הסנגור מבקש להימנע מכך ככל יכולתו.
מתי בית המשפט יכול לכבד הסכם טיעון?
עסקת טיעון במשפט תעבורה כוללת את הודאתו של הנהג בעבירה מופחתת מזו שבה הואשם וזאת לאחר שנמצאו בחומר הראיות ליקויים שיצרו פתח לדיון בהסדר.
העבירה המופחתת בה הנאשם נדרש להודות, תעביר אותו למתחם ענישה נמוך יותר, כך שעונשו בדין יהיה קל יותר.
לאחר חתימה על ההסדר, יש להציג אותו בבית המשפט ולקבל לגביו את אישור השופט עצמו.
השופט בוחן את פרטי ההסדר וכן את נימוקי הצדדים לעניין ומחליט האם לאשר או לדחות אותו.
כאמור, ברוב המקרים לא תהיה התערבות בשיקולי העסקה ובפרטיה, אך אם מדובר בעסקה בלתי סבירה או שאינה מנומקת כראוי, אזי רשאי השופט לשלול אותה ואף להטיל על הנאשם עונשים חמורים יותר.
האם הסדר טיעון יכול להקל על הנאשם?
בהחלט. עסקת טיעון במשפט תעבורה מביאה לכך שרוב מרכיבי העונש כבר סוכמו מראש עוד לפני גזר הדין.
עורך הדין והתובע שהסכימו על ייחוס סעיף העבירה החדש, כבר מודעים לצפי הענישה הנמוך יותר שנובע ממנו ולכן לעתים קובעים מראש גם את העונש המדויק.
יחד עם זאת, שופט התעבורה עדיין רשאי לקבוע בעצמו את משך הפסילה, גובה הקנס, האם להטיל מאסר או פסילה מותנים ועוד.
כך או כך, תכלית העסקה היא להקל על הנאשם כך שהיא תפחית בכל מקרה מהענישה שהייתה צפויה לו, אילולא ההסדר.
על עסקת טיעון במשפט תעבורה בייצוג עצמי
עסקת טיעון במשפט תעבורה נובעת מכשלים מסוימים בתיק,המקימים ספק לגבי ביצוע העבירה או נסיבות ביצועה כפי שפורטו בכתב האישום.
נאשמים שמייצגים את עצמם רשאים לאתר בעצמם את הכשלים הקיימים בחומרי החקירה המשטרתיים וכמובן לחתור מיוזמתם האישית להסכם טיעון.
למרות זאת, עדיין קיים פער מובנה בין נאשמים לרשויות התביעה, שכן הם אינם בקיאים לעומק ברזי החוק והמשפט.
במצב כזה ההסדר עשוי שלא להיות יעיל – להוביל לסנקציות שאינן רצויות (למשל קנס כספי גבוה מאוד) ולכלול השלכות שהנאשם לא היה מודע אליהן לעומק,
כמו פסילת רישיון שתחייב במבחני רישוי מחדש ובדיקות במכון הרפואי וכן צבירת נקודות או רישום פלילי כתוצאה מההודאה בעובדות כתב האישום המתוקן.
מכיוון שלמרות הכל, מדובר עדיין בהליך פלילי מורכב, מומלץ להימנע מייצוג עצמי ולגשת לבדיקת הראיות אצל עורך דין תעבורה.
הידע המשפטי וניסיונו הרב של עורך הדין אל מול תובעים, שוטרי תעבורה ושופטים, מסייע רבות לאיתור כשלים מהותיים ולמיטוב הסדר הטיעון על מנת שיתקבל.
חשוב גם לציין כי בתי המשפט מחמירים מאוד עם נהגים מקצועיים, חדשים ובעלי עבר עשיר של עבירות תעבורה.
במקרים אלו התביעה עשויה להסתייג מהסדר טיעון כך שרק ייצוג הולם ומקצועי יוכל לנהל מולה דין ודברים ולחתור להסכם רלוונטי.
אילו כשלים בתיק צפויים להביא לכדי עסקת טיעון במשפט תעבורה?
כשלים בתיקי תעבורה נמצאים תמיד בפרטים הקטנים:
ברישומי השוטר, בשרטוטי בוחן התנועה, בדו"ח הרמזורים, בפלט מכשיר המדידה ועוד.
אדם שאיננו יודע כיצד אמור להיראות חומר חקירה מלא ומדויק לא ידע מה לחפש בחומרים הללו וכיצד להצביע על פערים, כשלים, סתירות וליקויים שעולים מהם.
הנה כמה כשלים אפשריים לדוגמה:
משפט תעבורה בגין נהיגה בשכרות
כדי להרשיע בנהיגה בשכרות, נדרש מהמשטרה תיעוד רציף וקוהרנטי של עשרות תנאים כמו המתנה של 15 דקות מהעצירה ועד לביצוע בדיקת ינשוף,
כיול המכשיר לפני המשמרת, מילוי סעיפי דוח המאפיינים ועוד.
אם תנאים אלו לא התקיימו באופן מצטבר או שעולים מהם פערים וסתירות, ניתן בהחלט לפנות לתביעה ולהציע פגישה להסדר טיעון.
במקרה משנת 2018, שוטר נקב בשעה שבה ביצע את בדיקת המאפיינים ושמוקדמת בכמעט 30 דקות מהשעה בה ציין כי עצר את הנהגת.
מכיוון שהדבר איננו הגיוני ומבטא ספק גדול לגבי עמידתו בתנאי הבדיקה ואף לגבי זהות הנהגת, התיק נחתם בהסדר טיעון מקל של 3 חודשי פסילה בלבד.
משפט בגין מהירות מופרזת
אחת הדרישות המהותיות לראיות מעבירה זו, היא ווידוא תקינות וכיול מכשיר המדידה טרם השימוש בו.
כאשר התגלה בתיק מסוים כי מכשיר הממל"ז בו השתמש השוטר כלל לא כויל לפני המשמרת, הסכימה התביעה לתקן את העבירה לעבירת מהירות בלתי סבירה שאיננה נושאת בנקודות רישוי.
עסקת טיעון בתיק תאונת דרכים
במקרה משנת 2009, נהג שנאשם כי נכנס לצומת ברמזור אדום ובכך פגע ברכב אחר, טען שוב ושוב כי האור ברמזור שלו היה ירוק מהבהב.
רק כאשר הונח בידי עורך דינו דו"ח הרמזורים מאותה הצומת, התברר כי אכן חצה את הצומת בהבהוב האחרון של הרמזור הירוק, מה שהבהיר כי הנהג הנפגע הוא זה שנכנס לצומת באדום מלא.
ייעוץ משפטי מקצועי ללא פשרות
עורך הדין ושופט התעבורה בדימוס אלי אנושי, מתמחה בייצוג, ליווי וניהול הסדרי טיעון עד להשגת התוצאה הטובה ביותר.
עורך הדין מתמחה בכל היבטי דיני התעבורה לרבות נהיגה בשכרות, נהיגה ללא רישיון, עבירות המתה, ביטול פסילה מנהלית, נקודות רישוי ועוד.
לתיאום פגישת התייעצות צרו קשר כבר עכשיו.
אין בתוכן דלעיל משום חוות דעת או ייעוץ משפטי ואינו מהווה תחליף לפגישת ייעוץ.