תאונה במעבר חציה – זיכוי אפשרי

תאונת דרכים במעבר חציה – האם זיכוי אפשרי? האם ניתן להיחלץ לחלוטין או בקלות יחסית ממצב שבו רכב פגע בהולך רגל על מעבר חציה. הרי מעבר החציה נחשב על ידי בתי המשפט "מבצרו" "מקדשו" של הולך הרגל וכל פגיעה בו

תאונת דרכים במעבר חציה  – האם זיכוי אפשרי?

האם ניתן להיחלץ לחלוטין או בקלות יחסית ממצב שבו רכב פגע בהולך רגל על מעבר חציה.

הרי מעבר החציה נחשב על ידי בתי המשפט "מבצרו" "מקדשו" של הולך הרגל וכל פגיעה בו דינה אשמת הנהג כמעט כאקסיומה מאיימת חסרת כל סייגים.

האומנם זה המצב ?, האומנם תאונה במעבר חציה, משאירה את כל נהג חסר סיכוי במשפט, ממש לא, על כך בבלוג הבא.

תאונה במעבר חציה – החוק:

תחילה, מה אומר החוק לגבי חובות משתמשי הדרך במעבר חציה:

  1. חובתו של עובר דרך.

(א)   כל עובר דרך חייב להתנהג בזהירות

(ב)    כל עובר דרך חייב להתנהג באופן שלא –

(1)    יקפח זכותו של אדם להשתמש שימוש מלא באותה דרך.

  1. האטה.

שימו לב, בכפוף לאמור בתקנה 51 (חובת נהיגה במהירות סבירה), חייב נוהג רכב להאט את מהירות הנסיעה, ובמידת הצורך אף לעצור את רכבו בכל מקרה בו צפויה סכנה לעוברי דרך או לרכוש,  לרבות רכבו הוא ובמיוחד במקרים אלא:

(6) בקרבת מעבר חציה.

67    הולכי רגל במעבר חציה.

(א)    נוהג רכב המתקרב למעבר חציה, והולכי רגל חוצים במעבר, יאפשר להם להשלים את  החציה בבטחה ואם יש צורך בכך יעצור את רכבו לשם כך.

(א1) נוהג רכב המתקרב למעבר חצייה, יאט את רכבו אם הולך רגל עומד על המדרכה בסמוך למעבר החצייה ואם ניכר שבכוונתו של הולך הרגל לחצות את הכביש, ייתן לו זכות קדימה.

(א2) התקרב נוהג רכב למעבר חצייה ובנתיב אחר האט רכב לפני מעבר החצייה, יאט את רכבו לפני מעבר החצייה האמור, ואם הרכב בנתיב האחר עצר – יעצור אף הוא; היה הולך רגל חוצה את הכביש במעבר החצייה, ייתן לו זכות קדימה.

(ב) מעבר חציה המחולק על ידי שטח הפרדה, יראו כל חלק ממעבר החציה כמעבר נפרד.

  1. חציית כביש.

(א)  לא יחצה אדם כביש, אלא לאחר שבדק את מצב התנועה בו ונוכח שאפשר לחצותו   בבטיחות.

(ב)    אם יש בקרבת המקום מעבר חציה, מנהרה או גשר המיועדים למעבר הולכי רגל, לא יחצה הולך רגל את הכביש אלא בהם.

(ג)      אם אין בקרבת המקום מעבר חציה, מנהרה או גשר כאמור אך יש בקרבת מקום צומת, יחצה הולך רגל את הכביש בקרבת צומת.

(ד)  בכל מקרה יחצה הולך רגל כביש, במהירות סבירה ובקו ישר והקצר ביותר בין קצות הכביש, ולא יתעכב בכביש שלא לצורך.

(א) לא יחצה אדם כביש, אלא לאחר שבדק את מצב התנועה בו ונוכח שאפשר לחצותו  בבטיחות.

  1. ירידה ממדרכה.

לא ירד הולך רגל ממדרכה או ממקום מבטחים אחר שבדרך באופן פתאומי או מבלי שנקט בזהירות מספקת, בשעה שרכב מתקרב אליו ממרחק שאין סיפק בידי נוהג הרכב לעצור את הרכב כדי למנוע תאונת דרכים.

פרשנות:

יש לשים לב שאכן החוק מחמיר ביותר כאשר רכב מתקרב למעבר חציה אך מנגד גם הולכי הרגל אינם פטורים בלא כלום ועליהם להיזהר והישמר בטרם ירדו מהמדרכה לכביש – וזוהי נקודה לבדיקה במקרה של תאונה על מעבר חציה.

הבא נסקור דוגמה כיצד בית המשפט זיכה נהג שהיה מעורב בתאונה במעבר חציה, תוך סקירת החוק והפסיקה הרלוונטית:

תאונה במעבר חצייה

הכרעת דין

הנאשם זכאי מחמת הספק.

  1. נגד הנאשם הוגש כתב אישום המייחס לו עבירות של אי מתן אפשרות להולך רגל להשלים חצייה בבטחה על מעבר חצייה, נהיגה בקלות ראש והתנהגות הגורמת נזק.
    מכתב האישום עולה כי ביום 28.5.17 נהג הנאשם קטנוע ברחוב קפלן בת"א ממזרח למערב והתקרב לצומת עם רחוב אבן גבירול ( להלן – "הצומת").
    סמוך לחלקו הצפוני של הצומת מסומן מעבר חצייה להולכי רגל ובמועד הרלוונטי חצתה את מעבר החצייה הולכת רגל (להלן – "הולכת הרגל") משמאל לימין כיוון נסיעת הנאשם.
    הנאשם לא אפשר להולכת הרגל להשלים חצייה בבטחה, פגע בה וגרם לה חבלה.
  2. הנאשם כפר באחריותו לתאונה אך לא חלק על גרימת החבלה להולכת הרגל.
    לטענתו, בזירת התאונה היה כתם עליו החליק הקטנוע ועקב כך פגע בהולכת הרגל.
  3. במסגרת פרשת התביעה העידו הולכת הרגל ובוחן התנועה מר נחמיאס שחקר את התאונה ( להלן – "הבוחן"). הנאשם העיד בפרשת ההגנה.
  4. הולכת הרגל העידה כי חצתה את מעבר החצייה ב-"הליכה רגילה" בחסות אור ירוק להולכי רגל.
    כאשר הגיעה למרכז מעבר החצייה לערך פגע בה אופנוע הנאשם.
    גם הנאשם הצביע בזירת התאונה על מרכז מעבר החצייה כמקום בו פגע בהולך הרגל (ת/4 תמונה 2).
    הולכת הרגל ציינה כי בעוד שהיא חצתה את מעבר החצייה באור ירוק להולכי רגל, נסע הנאשם בניגוד לאור אדום ברמזור בכיוון נסיעתו.
    כבר עכשיו אומר כי אין בידי לקבל טענה אחרונה זו וזאת מן הטעמים הבאים:
    ראשית, לגרסה זו של הולכת הרגל אין זכר בהודעתה במשטרה ואין הסבר לכבישת פרט זה בגרסתה.
    שנית,  גם הולכת הרגל ציינה כי "יכול להיות" שהרמזור הרלוונטי לנאשם נמצא מאחוריה.
    הבוחן שחקר את התאונה העיד כי "מהמקום שבו היא (הולכת הרגל –ד.ס.) חוצה היא לא רואה את הרמזור של הנאשם ולא יכולה לדעת איזה רמזור היה לו " ( ע' 8 ש' 25-26)

הבוחן ציין בעדותו כי ביקר בזירת התאונה לאחר 17 יום ממועד התאונה.

באמצעותו הוגש נ/1 ( תע"צ תקינות מערכת הרמזורים לצומת קפלן – אבן גבירול בעת התאונה).

בנ/1  צוין כי במועד הרלוונטי לא התקבל דיווח אודות תקלה במערכת, כך שהמערכת הייתה תקינה לכאורה.

עם זאת, עורך נ/1 ציין כי אינו יכול להתחייב כי הרמזורים בצומת פעלו על פי התוכנית שנמסרה לבוחן.

הבוחן ציין כי העיקר מבחינתו הוא קיומו של אור ירוק משותף לנאשם ולהולכת הרגל.

מהודעת הנאשם באזהרה עולה כי כך אכן היה עובר לתאונה (הנאשם ציין בהודעתו ת/2 ש' 42-43 – "אני יודע שיש ירוק משותף ויודע שיש מעבר חצייה").

הנאשם נשאל בת/2 מה הייתה המהירות בה נסע עובר לתאונה והשיב כי אינו יודע לומר במדויק מה הייתה המהירות אם כי הייתה זו, לדבריו, מהירות "סבירה".

בת/ 2 ובעדותו בבית המשפט ציין הנאשם כי כאשר הגיע סמוך למעבר החצייה (מרחק 2.7 מ' על פי מדידת הבוחן כפי שפורט בת/2 ש' 63) בלם ואז החליק על כתם שהיה על הכביש ופגע בהולכת הרגל.

הבוחן ציין בעדותו ביחס לגרסה זו של הנאשם כי "ברור שבמצב כזה לא היה ניתן לעצור בזמן" (ע' 9 ש' 17-18) . בת/7 ציין הבוחן בכתב ידו (נכתב במועד לא ידוע) כי "נהג א' (הנאשם –ד.ס.) מציין כי כתם שמן גרם לו להחליק, אם היה מגיע במהירות סבירה ונותן דעתו לכך שנדרש לעצור היה מונע את התאונה".

בעדותו בבית המשפט הוסיף הבוחן כי "אם הוא ( הנאשם –ד.ס.) היה מתכנן את הנסיעה שלו נכון והיה מאט לפני, הוא לא היה מגיע למצב כזה" ( ע' 9 ש' 24).

  1. הנאשם בעדותו חזר על הגרסה לפיה פנה ימינה בצומת, אותו הוא מכיר, תוך שידוע לו שעליו להאט וכן "לעצור איפה שצריך לעצור, לתת זכות קדימה להולך רגל" (ע' 11 ש' 1-2).
    הנאשם לא חלק על כך שהבחין בהולכת הרגל עוד לפני התאונה (ת/ 2 ש' 11-15).
    עם זאת, לטענתו, כאשר ניסה לבלום על מנת לעצור את הקטנוע לפני מעבר חצייה החליק הקטנוע על כתם השמן ופגע בהולכת הרגל.

דיון והכרעה

  1. מצאתי לזכות את הנאשם מחמת הספק המיוחס לו שכן לא שוכנעתי במידה הנדרשת כי התאונה הייתה נמנעת בנסיבות העניין, כפי שאפרט.
  2. ההנמקה שהצדיקה הטלת האחריות לתאונה על הנאשם הייתה כי אם הנאשם היה מגיע "במהירות סבירה" למעבר החצייה ונותן דעתו לכך שנדרש לעצור היה מונע את התאונה.
    נימוק זה איננו יכול לעמוד. זאת הן משום שלא הוכח כי הנאשם הגיע סמוך למעבר החצייה במהירות בלתי סבירה והן משום שלטעמי סביר לצפות כי נהג יבקש לבלום ולהגיע לעצירה מוחלטת של רכבו לפני מעבר החצייה ולא מרחק רב יותר ממעבר החצייה.

תקנות 52 (6) ו-67 (א) לת"ת מטילות על נהג המתקרב למעבר חצייה חובה להאט את מהירות נסיעתו ובמידת הצורך גם לעצור לפני מעבר החצייה על מנת להולכי רגל להשלים חצייה בבטחה.

בענייננו, לא הבוחן ולא הנאשם ידעו לומר מה הייתה מהירותו של הנאשם עובר לתאונה.

הנאשם ציין בהודעה ת/2 כי נסע במהירות "סבירה" ולא הובאה כל ראיה לסתור טענה זו.

יתר על כן,  הנאשם ציין בת/2 כי לאחר שהבחין בהולכת הרגל האט את מהירות נסיעתו ובלם על מנת לעצור כאשר הגיע סמוך למעבר החצייה (2.7 מ' ממעבר החצייה לפי מדידת הבוחן כמפורט בת/2 ש' 63 ).

ובלשון הנאשם  (ת/2 ש' 11-15) – "הבחנתי בה.ר. לפני התאונה, האטתי ולפני מעבר החצייה לחצתי ברקס והרגשתי שהאופנוע מחליק קדימה צעקתי ישר "זוזו" ומשהי שחצתה את המעבר חצייה קיבלה מכה".

(ההדגשה הוספה).  גם כאשר הוטח בנאשם בחקירה ת/2 כי לא הגיע למעבר החצייה במהירות שתאפשר לו לבלום בבטחה (" מה הסיבה שלא בלמת לפני והגעת במהירות שתאפשר לך לעצור בצורה בטוחה יותר?" ) השיב הנאשם : "אני לא יודע. אני יודע שבלמתי ועשיתי מה שצריך ולא נסעתי במהירות גבוהה" (ש' 63-66)

לאור האמור, לא ניתן לקבל את הטיעון המתבסס על כך שהנאשם לא הגיע למעבר החצייה במהירות סבירה לצורך קביעת אחריותו לתאונה ("אם הנאשם מגיע במהירות סבירה למעבר החצייה ונותן דעתו לכך שנדרש לעצור היה מונע את התאונה" ( ההדגשות אינן במקור) ).

זאת ועוד, מעבר לכך שלא ניתן לקבוע כי בנסיבות המקרה הגיע הנאשם למעבר החצייה במהירות כזו שאינה מאפשרת עצירה באופן יעיל לפני מעבר החצייה הרי שלא הוכח גם כי הנאשם ידע מראש על קיום הכתם הסמוך למעבר החצייה כך שהיה יכול וצריך להאט את מהירות נסיעתו מעבר למה שהאט ממילא כאמור בת/2.

אוסיף, כי מעבר לטענה בעלמא לפיה אילו היה הנאשם מגיע סמוך למעבר החצייה "במהירות סבירה" לא הוכח על התביעה כי הגעה סמוך למעבר החצייה גם במהירות אפסית הייתה מונעת החלקת אופנוע הנאשם ופגיעה בהולכת הרגל.

סיכומו של דבר, תאונה במעבר חציה קיים קושי לקבוע כי הנאשם לא קיים במקרה זה מי מחובותיו כנהג המתקרב למעבר חצייה בו חוצים אותה שעה הולכי רגל.

גם לא הוכח כי אילו היה הנאשם מאט עוד יותר את מהירות נסיעתו ממה שטען שהאט ובולם את אופנועו סמוך למעבר החצייה הייתה התאונה נמנעת בנסיבות אלה.

לאור האמור לא ניתן לקבוע כי הנאשם התרשל בנהיגתו בנסיבות מקרה זה ועל כן יש לזכותו מן המיוחס לו בכתב האישום.

  1. למסקנה דומה תאונה במעבר חציה ניתן להגיע עקב קיום מחדל חקירה הפוגע ביכולתו של הנאשם להוכיח כי הכתם סמוך למעבר החצייה גרם לו להחליק במקום לבלום ולעצור את אופנועו לפני מעבר החצייה.
    כידוע, "במקרים שבהם נתגלו מחדלים בחקירת המשטרה, בית המשפט צריך לשאול עצמו האם המחדלים האמורים כה חמורים עד שיש לחשוש כי קופחה הגנתו של הנאשם, כיוון שנתקשה להתמודד כראוי עם חומר הראיות העומד נגדו או להוכיח את גרסתו שלו.
    …העדרה של ראיה, שמקורו בחקירת המשטרה, ייזקף לחובת התביעה בעת שיישקל מכלול ראיותיה, ומאידך גיסא, הוא יכול לסייע לנאשם כשבית המשפט ישקול האם טענותיו מקימות ספק סביר.." (ע"פ 5386/05‏ ‏ אלחורטי נ' מדינת ישראל, פס' ז (18.5.06)).
    ברוח דברים אלה ומתוך כך שיש לשוות לנגד עינינו את העובדה שלמשטרת ישראל יש "מונופול" על חקירת תאונת הדרכים ובכלל זה תיעוד מקצועי של זירת התאונה בזמן אמת, ברור כי היעדר תיעוד של קיום ( או היעדר) כתם סמוך למעבר החצייה עליו טוען הנאשם כי החליק ופגע בהולכת הרגל פגע ביכולת הנאשם להוכיח את גרסת ההגנה שלו.
    אני סבור כי מחדל זה מסייע לנאשם בביסוסו של ספק סביר בנוגע לאחריותו לתאונה ; ספק שדי בו כדי לזכותו בדין.

תאונה במעבר חציה, סיכום:

תאונה במעבר חציה מקרה זה מוכיח שאין להרים ידיים בניסיון להביא לזיכוי הנאשם וזאת הדרך הנכונה.

תאונה במעבר חציה, נכון, לא כל מקרה מתאים אבל מעבר חציה אינו אמור להיות מקרה אבוד, אולי לא כל מקרה יסתיים בזיכוי אך בדיקה נאותה של עורך דין לתעבורה אמורה למצוא את הדרך שתוביל לתוצאה הטובה ביותר עבור נהג שנקלה לתאונה על מעבר חציה.

מאת: עו"ד אלי אנושי עו"ד תעבורה – שופט תעבורה בדימוס, וכמו כן עו"ד תאונות דרכים מנוסה ומחבר הספר: גזר דין – מפתח ענישה בעבירות התעבורה.

להתייעצות בנושא תאונה במעבר חציה, צלצלו מיד: 050-5738228.

אין בתוכן דלעיל תאונה במעבר חציה משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי;

אין בו טענה לייצוג הנאשם, כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע תאונה במעבר חציה עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.

השמעת המאמר לכבדי ראייה:

אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי.

מאמרים נוספים

במערכת אכיפת התנועה, מכשיר הדבורה הוא כלי מהותי לזיהוי עבירות מהירות. מכשיר זה, שהופך לחלק בלתי נפרד מאכיפת חוקי התעבורה, מבוסס על טכנולוגיה מתקדמת המאפשרת למדוד את מהירותם של כלי

מהו תיק תלתן? תיק תלת"ן הוא הגדרה לתיקים שמוגדרים כחמורים וזוכים להתייחסות מיוחדת. אלה ראשי תיבות לא לגמרי ברורים ולפעמים מופיע המושג עם גרשיים ולפעמים בלי. אבל זה פחות משנה,

עולה השאלה, מה רמת אלכוהול מותרת בדם , מניסיוני כעורך דין תעבורה ושופט בדימוס, נתקלתי במקרים רבים שבהם נהגים, צעירים ומבוגרים כאחד, הואשמו בנהיגה בשכרות, לאחר שצרכו את הכמות שמבחינתם

הרישיון פקע והואשמתם בנהיגה ללא רישיון רכב בתוקף? עורך דין אלי אנושי, שופט תעבורה בדימוס. בעל ניסיון רב הן כסנגור מצליח בבתי המשפט לתעבורה בהגנה על נאשמים בעבירות אלו הן

הואשמתם בנהיגה ללא רישיון נרכב תקף? בנהיגה ללא טסט? עורך דין אלי אנושי, שופט תעבורה בדימוס, בעל ניסיון רב הן כסנגור מצליח בבתי המשפט לתעבורה בהגנה על נאשמים בעבירות אלו

נושא התיישנות של עבירות תנועה מבוסס על עיקרון משפטי לפיו בתום פרק זמן מסוים אין אפשרות יותר להגיש כתב אישום בגין עבירת תעבורה. אם הוגש כתב אישום לאחר פרק הזמן

Mor Keiper
Mor Keiper

 מתוך 138 המלצות

google
Mor Keiper
3 בדצמבר 2024

ממליצה בחום רב על עו"ד אלי אנושי. עו"ד אנושי קשוב ללקוחותיו ועושה עבודתו נאמנה על הצד הטוב ביותר ובמקצועיות רבה.

google
Moty Shterensis
26 בנובמבר 2024

עו"ד אלי אנושי אנושי ומיוחד דואג ללקוח תודה על הטיפול המסור. רוצה להודות לעו"ד אלי אנושי על התוצאות הטובות לאחר הטיפול היסודי והמסור בתיק שלי.אסנת

google
גל לוי
21 בנובמבר 2024

אלוף אלוף אלוף הוציא אותי מתיק שלא האמנתי שאצא בשכר טרחה שהוא כמעט חינם אין דברים כאלה עורך דין תותח משכמו ומעלה

google
מירי לוי
21 בנובמבר 2024

עורך דין כשמו הוא אנושי‼️ בעלת ידע ויכולות גבוהים עדין אדיב ובעל תוצאות מרשימות ביותר. לא האמנתי למשמע גזר הדין ביטטל נקודות וקנס מזערי. תודה רבה למר אנושי על שירות אכפתיות וחדירה למטרה בכל הכח אין ספק שאין שני לך. תודה רבה מירי אמא של גל

google
רחל אשכנזי
19 בספטמבר 2024

לעורך דין אלי אנושי. תודה רבה על העזרתך האדיבה.

google
שירה טילמן
16 בספטמבר 2024

עו"ד אלי אנושי אלוף.....

google
אלי יעקובוב
11 בספטמבר 2024

הגעתי לעורך דין אלי אנושי עם עבירה לא קלה שעברתי עליה עם זימון לבית משפט והוא החל מהיום הראשון הרגיע אותי אמר שהכל יהיה בסדר ויעשה את המקסימום ובסוף באמת קיים את ההבטחה אני יצאתי ממנו מרוצה ממליץ בחום

google
GAMES FOR
11 בספטמבר 2024

קיבלתי טיפול בתיק שלי מציון

google
David Tal
31 ביולי 2024

שרותי, תקשורתי, אכפתי, לא תמצאו טוב יותר

google
Natali Koen
21 ביולי 2024

עורך דין אנושי, לא רק מקצוען במעשיו אלא גם בן אדם טוב מאוד המקרה שלי היה מקרה מאוד מאוד קשה אבל ביחד עם עורך דין אנושי עברנו את הבית משפט בשלום עם עונש מינמאלי ובנוסף להכל הוא מאוד תמך בי נפשית במהלך התהליך בן אדם מקצוען, מדהים וטוב לב

google
Natalia Kurzer
21 ביולי 2024

מענה מהיר, מקצועי, שקיפות מלאה.

google
Amit Rubin
21 ביולי 2024

אדם מקסים, שירות מדהים והתוצאה יותר טובה ממה שתכננתי בחלומות הורודים שלי. איש אמיתי, לא נותן לפתח סתם ציפיות, יסודי, ומקצוען. אלי היקר, תודה

google
גילאור גילאור
27 בדצמבר 2023

מדהים אין מלים .ממולץ לכל אחד.

google
בוגדן וולף
18 בספטמבר 2023

עורך דין עם לב ענק קשוב מסודר תודה רבה על הטיפול הרגיש והמסור זאת זכות להכיר בן אדם מדהים כמוך

google
Hagit Shrem
18 בספטמבר 2023

עורך דין אנושי, כשמו כן הוא, מסביר פנים, מקצוען, חייכן ונעים הליכות. כן ירבו כמותו !